Nästan hälften av digitala medarbetare har svårt att hitta informationen de behöver 

En undersökning från Gartner visar att 47 procent av digitala arbetare kämpar med att hitta nödvändig information för att utföra sitt arbete på ett effektivt sätt. Den stora mängden applikationer och information gör det svårt att hantera kunskap och fatta beslut. Ett sätt att göra arbetsplatsen mer effektiv är att använda gemensamma appar och tillhandahålla proaktiv IT-support.  

Den genomsnittliga användningen av antalet applikationer som en medarbetare använder i en digital organisation har ökat från sex 2019 till elva 2022. Det visar en undersökning utförd av IT-analysföretaget Gartner*. Enligt undersökningen uppger hela 47 procent av så kallade digitala medarbetare att de har svårt att hitta informationen de behöver för att utföra sitt arbete. 

När respondenterna får ge förslag på förbättringar för att stärka den digitala medarbetarupplevelsen (DEX) hamnar införande av enhetliga applikationer,  och en proaktiv IT-avdelning med fokus på att lösa problem innan de uppstår, i topp. Ett annat sätt att förbättra den digitala medarbetarupplevelsen är, enligt respondenterna, att IT satsar på att bygga starka relationer inom verksamheten med lyhördhet för hur medarbetare upplever teknikrelaterade förändringar. 

MetaShare är en helintegrerad dokumenthanteringsapp som installeras som ett skal ovanpå Microsoft 365 och SharePoint. MetaShare tillför metadatacentrerad hantering av dokument, som effektiviserar arbetet utifrån ett användar-, förvaltnings- och organisationsperspektiv. 

Läs mer om fördelarna med MetaShare.

* Gartner (2023)